در کارخانه نفیس روزهای بیکاری هم حقوق میگرفتیم
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۵۳۰۹۲
«هبت الله نصیری» هفت سال پیش به عنوان کارگر بخش انبار وارد کارخانه نفیس شد. کارخانهای که تازه 2 سال بود به عنوان یک تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی کارش را آغاز کرده بود و به دنبال کارگرانی میگشت که با دلسوزی و یاری آنها روز به روز تولیدش را رونق ببخشد. در تمام این سالها اتفاقهای زیادی افتاده و کارگران و مدیران لحظه های سخت بسیاری را در کنار هم پشت سر گذاشتهاند اما افتخارشان این است در روزهایی که کشور روز به روز دچار بحرانهای اقتصادی شده همچنان سرپا ایستادهاند و به کارشان ادامه میدهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرم کریستال یادگار روزهای اول کارم است
هبت الله متولد سال 62 است و اول مهرماه سال 91 وارد کارخانه نفیس شده و کارش را در بخش انبار و توزیع آغاز کرده و در همین بخش بیمه شده. او میگوید:« آن موقع تولیدات کارخانه خوب بود و تنوع محصولات زیادی در آن وجود داشت. تصمیم گرفتم با انرژی در این کارخانه کار کنم چون هم از رفتار مدیران و هم از رفتار کسانی که برای اولین بار من را در این کارخانه دیده بودند راضی بودم. آن موقع کارخانه نفیس یک سرم مو به نام «کریستال» تولید میکرد که کیفیت خوبی داشت و در بازار بسیار معروف شده بود. در کنار آن محصولاتی مانند «گارنی» و « افشید»هم بودند.» نصیری همان موقع، زمانی که هنوز دستگاه های کارخانه برای باربری و جابه جایی مواد اولیه و اقلام تکمیل نشده بود با بشکهگیر مواد اولیه را جابهجا میکرد. تا اینکه کم کم وضعیت کارخانه بهتر شد و دستگاهها هر چه سریعتر جای خود را به مدلهای بالاتر دادند و لیفتراک هم به آن ها اضافه شد. آقای نصیری راننده لیفتراک شد تا در بخش جابه جایی مواد اولیه و اقلام در انبار کمک کند. او درباره وضعیت آن وقت انبار کارخانه نفیس میگوید:« آن موقع یک انبار بزرگ بود که بخش توزیع هم همانجا انجام میشد. در انبار مواد اولیه و اقلام را در کنار هم میگذاشتند اما الان این دو بخش از همدیگر جدا شده است.» او همچنین درباره وسعت و فضای کارخانه می گوید:« الان چند سالی است که بخشی به نام آرندی به مجموعه اضافه شده است که در آن نمونه گیری و تست برای تولید محصول جدید انجام می شود. وقتی من وارد کارخانه شدم کارخانه نزدیک به 80 کارگر داشت و الان نزدیک به 140 نفر کارگر هستیم.»
منتظر مواد اولیهای بودیم که نمیآمد
نصیری درباره روزهایی که کارخانه درگیر رکود شده بود و تقریبا هیچ محصولی در آن تولید نمیشد میگوید:« وقتهایی بود که به علت تحریمها مواد اولیه کمی برای تولید به دست ما میرسید و نمیتوانستیم دو محصول را با هم تولید کنیم. مثلا اول شامپو را تولید میکردیم مدتی میگذشت تا مواد اولیه کرمها از راه برسد. اما بچهها با تمام این مشکلات همچنان به راهشان ادامه دادند و خداراشکر توانستهایم ادامه بدهیم. امیدوارم روزی از راه برسد که چرخ تمام کارخانهها و واحدهای تولیدی کشور بچرخد و کارگران بدون دغدغه های مالی و معیشتی به کارشان ادامه دهند.» او اوج روزهای رکود کارخانه نفیس را در سال 93-94 به یاد میآورد و میگوید:« در 4 تا 5 ماه اول تولید ما خیلی کم شده بود و در 6 ماه دوم شرکت نفسی کشید و دوباره تولید شروع شد و ما خوشحال شدیم. اما در تمام ماههایی که تولید نبود ما از شرکت حقوقمان را میگرفتیم. وقتی مواد اولیه وارد کردند و دوباره رونق به کارخانه بازگشت در 6 ماهه دوم تا ساعت 11 شب هم در کارخانه میماندیم و اضافه کاری میکردیم اما خوشحال بودیم که کار هست و میتوانیم با دست پر به خانه برویم و به زن و بچه هایمان برسیم.»
نصیری همراه با یک کارگر دیگر در بخش انبار شرکت نفیس کار میکنند و 5 سال است که با همدیگر همکار هستند و خاطرات خوب و بد بسیاری با هم دارند. آقا هبت الله موافق ازدواج است و آن طور که خودش میگوید در وقت های بیکاری جوانان مجرد کارخانه را تشویق به ازدواج میکند. میگوید:« در وقتهای ناهار با همکاران دیگر که دور هم مینشینیم از دوران جوانیمان تعریف میکنیم. مچ مجردها را میگیریم و میگوییم که چرا شما ازدواج نمیکنید و این وضعیت زندگی نیست. در این شرایط اقتصادی درست است که ازدواج کردن خیلی کار سختی شده اما باید این کار را انجام داد و خداوند هم روزیاش را میرساند.»
بچه هایم دوست دارند به کارخانه بیایند
بچهها همیشه دوست دارند از محل کار پدرشان بازدید کنند ببینند پدرشان صبحهای زود که از خانه بیرون میرود و شبها به خانه میآید در چه جایی ساعتهای روز را میگذراند. آنها دوست دارند بتوانند پدرشان را در آن مکان تصور کنند. نصیری میگوید:« بچههایم خیلی دوست دارند که با من به کارخانه بیایند و از نزدیک محل کار پدرشان را ببینند. اما اینجا هم مواد شیمیایی هست و هم اینکه ممکن است زیر دست و پا باشند و اجازه کار کردن را به ما ندهند. من دوتا بچه دارم؛ یکی میرود کلاس چهارم و آن یکی هم میرود کلاس دوم ابتدایی؛ خانمم هم خانه دار است. سال 86 ازدواج کردم. وقتی وارد شرکت شدم متاهل بودم. تنها تفریح ما با خانواده پارک رفتن است. من غروبها که ساعت 5 از کارخانه به خانه میروم دوتا بچههایم را برمیدارم و میبرمشان پارک نزدیک خانهمان. دوساعت آنجا هستند و آنقدر بازی میکنند که دیگر خودشان خسته میشوند و وقتی میرویم خانه میخوابند. روزهای پنجشنبه و جمعه هم که خانه هستیم با زن و بچهمان میرویم پارک و با خانواده میگذرانیم.»
مدیران کارخانه نفیس کارگران را فراموش نمیکنند
حقوقی که شرکت به کارگران می دهد ممکن است در بعضی ماهها کفاف زندگی و خرج و برجشان را ندهد خدای نکرده اگر بیماری یا خرجی مازاد پیش بیاید باید آن را با مسوولان شرکت درمیان بگذارند و مساعدهای بگیرند که این اتفاق در کارخانه نفیس همیشه وجود دارد. نصیری میگوید:«چند بار پیش آمده که پول خرجی خانهمان تمام شده و با رییسهای شرکت صحبت کرده ایم و به ما مساعده دادند و کمکمان کردند. یک بار دست دخترم شکست و من خانه بودم و پولی برای بردنش به بیمارستان نداشتم موضوع را تلفنی به شرکت گفتم و آنها خیلی سریع مشکلم را برایم حل کرد.»
منبع: ایلنا
کلیدواژه: برج بیکاری پول حقوق شرایط اقتصادی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلمها
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر افزایش تولید و حمایت از سینماگران، در دولت سیزدهم، بیکاری بخشی از خانواده سینما را معلول شرایطی دانست که باید آن را تحلیل منطقی کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است،
ما در این باره کمتر صحبت کردیم و دربارهاش تحلیل نشده است که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که به واکاوی و دقت نظر نیاز دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد.
محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است؟! خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.
او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است.
به گفته وی، این وضعیت گوشهای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر میدانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم.
محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.
او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.
او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، ادامه داد: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.
خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای خود دانست.
او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان میدهد چشمانداز پیش رو روشن است.
اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: احتمال حذف پروانه ساخت برای فیلمسازان مشهور «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران صدور پروانه ساخت فیلم برای بهروز افخمی و کارگردانهای «هناس» و «بیصدا حلزون»